مرکز تحقیقات عفونت‌های منتقله از خون

EN | FA

روز جهاني هپاتيت

چهارشنبه ، 06 مرداد 1400

روز

روز جهانی هپاتیت هر سال در 28 جولاي (6 يا 7 مرداد) با هدف افزایش آگاهی و فهم عمومي در مورد گروهی از بیماری‌های عفونی معروف به هپاتیت‌هاي ویروسی و تشویق کشورها براي تقويت اقدامات کنترل و پیشگیری از اين بیماری‌ها برگزار می‌شود.

هپاتیت‌هاي ویروسیB  و C صدها میلیون نفر را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار می‌دهد و باعث بیماری‌های حاد و مزمن کبدی، نارسايي کبد (سیروز) و سرطان کبد می‌شود. برطبق پيش‌بيني سازمان جهاني بهداشت در سال 2019 ميلادي (1398 خورشيدي)، بيش از 350 ميليون نفر در دنيا با هپاتیت‌هاي ویروسیB  و  C زندگي مي‌کنند، 3 ميليون مورد جديد عفونت با اين دو ويروس رخ مي‌دهد، يک میلیون و 100 هزار نفر بر اثر اين بیماری‌ها جان خود را از دست مي‌دهد،

هپاتیت يکي از 5 بیماری عفونی مهم است که پويش بزرگداشت روز جهانی آن مورد توجه سازمان جهاني بهداشت قرار گرفته است. از سال 2004 ميلادي (1383 خورشيدي) روز هپاتیت توسط گروه‌هاي مختلف و به‌طور غير رسمي در تاريخ‌هاي متفاوتي برگزار مي‌شد و در کشور ما اول آبان ماه هر سال به‌عنوان آغاز هفته ملي اطلاع‌رساني هپاتیت انتخاب شده بود. سازمان غير انتفاعي اتحاديه جهاني هپاتیت با مشارکت گروه‌هاي بيماران، ابتدا 19 مي برابر با 28 ارديبهشت را به‌عنوان اولين روز جهانی هپاتیت اعلام کرد. سازمان جهاني بهداشت در سال 2010 ميلادي (1389 خورشيدي) بزرگداشت روز جهانی هپاتیت را مورد تاييد قرار داد و تاريخ آن را به 28 جولاي (6 مرداد) تغيير داد. 28 جولاي سالروز تولد يکي از دانشمندان برنده جايزه نوبل به نام آقاي بلومبرگ است که به خاطر کشف ويروس هپاتیت B و سپس واکسن آن در دهه هفتاد ميلادي، جايزه نوبل در پزشکي را از آن خود کرد.

در هر سال شعار و موضوع مشخصي براي روز جهانی هپاتیت تعيين مي‌گردد و برنامه‌هاي متعددي نظير پويش‌هاي عمومي، نمايش‌ها، کنسرت‌ها، آزمايش رايگان هپاتيت و ... در بيش از 100 کشور دنيا اجرا مي‌گردد. شعار انتخابي امسال (2021 ميلادي) عبارت است از: Hep can’t wait يعني هپاتيت مسئله بسيار فوري است و نمي‌توان صبر کرد.

  • افرادي که از ابتلاي خود به هپاتیت‌هاي ویروسی اطلاعي ندارند نمي‌توانند براي آزمايش صبر کنند.
  • بيماران هپاتیت نمي‌توانند براي درمان نجات بخش زندگي خود صبر کنند.
  • مادران باردار نمي‌توانند براي آزمايش و درمان هپاتیت صبر کنند.
  • نوزادان نمي‌توانند براي دريافت واکسن هپاتیت در بدو تولد صبر کنند.
  • انجمن‌ها و سازمان‌هاي مردم‌نهاد نمي‌توانند براي جلب کمک‌هاي مالي در خصوص هپاتیت صبر کنند.
  • تصميم‌سازان نمي‌توانند براي ايجاد اراده سياسي و تامين منابع مالي حذف هپاتیت صبر کنند.

در حالی که هر 30 ثانیه يک نفر - حتی در دوره فعلي بحران کروناويروس  و بيماري جهان‌شمول کوويد 19- از هپاتیت می‌میرد ما نمی‌توانیم براي اقدام در خصوص اين بیماری صبر کنيم. ما بايد همين الان براي رسيدن به هدف حذف هپاتیت تا سال 1410 اقدام کنيم.