مرکز تحقیقات عفونت‌های منتقله از خون

EN | FA

مدیر مرکز عفونت‌های منتقله از خون جهاددانشگاهی خراسان رضوی: عفونت HTLV-I به هیچ عنوان ارتباطی با ویروس ایدز ندارد

پنج شنبه ، 12 اردیبهشت 1398

مدیر

دبیر علمی سمینار علمی HTLV-I با انتقاد از برخی از افراد ناآگاه که عفونت HTLV-I را هم خانواده ایدز می‌دانند، تاکید کرد: این عفونت به هیچ عنوان ارتباطی با ویروس ایدز ندارد و البته این ویروس می‌تواند منجر به یک نوع از سرطان خون با عنوان سرطان لوسمی بزرگسالان و نوعی و ضعف و فلج عضلانی در انسان گردد.

 

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی، ، دکتر محمدرضا هدایتی مقدم، 31 خردادماه در سمینار علمیHTLV-I که با هدف آشنایی پزشکان عمومی و متخصص نیشابور توسط مرکز عفونت‌های منتقله از خون سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی با همکاری دانشکده علوم پزشکی این شهرستان در محل تالار اجتماعات مجتمع پزشکی، آموزشی و تحقیقاتی جهاددانشگاهی خراسان رضوی در نیشابور برگزار شد اظهار کرد: آلودگي با HTLV گسترش جهاني دارد و در حال حاضر برآورد مي‌شود كه 5 تا 10 ميليون نفر در سراسر جهان به اين ويروس آلوده باشند.

 

وی با بیان اینکه گزارش مقدماتي نمونه‌های خون از استان خراسان در سال 1370 برای اولین بار ویروس HTLV-I شناسایی شد، عنوان کرد: در سال 1374 با بررسي حدود 15 هزار نمونه از خون هاي اهدايي در 21 پايگاه انتقال خون كشور شيوع كلي عفونت HTLV-I، در کشور سه در هزار بود که این میزان در مشهد درحدود دو دردصد بود.

 

وی تصریح کرد: بر اساس مطالعات میدانی انجام شده، سه درصد جمعیت شهرستان نیشابور، 2/1 درصد جمعیت مشهد، 1/6 جمعیت سبزوار و 1/2 درصدجمعیت شهرستان تربت حیدریه مبتلا به عفونت HTLV-I هستند.

 

وی با انتقاد از برخی از افراد ناآگاه که عفونت HTLV-I را هم خانواده ایدز می‌دانند، تاکید کرد: این عفونت به هیچ عنوانی ارتباطی با ویروس ایدز ندارد و البته این ویروس می تواند منجر به یک نوع از سرطان خون با عنوان سرطان لوسمی بزرگسالان و نوعی و ضعف و فلج عضلانی در انسان گردد.

 

هدایتی مقدم افزود: انتقال HTLV از راه خون و فرآورده‌هاي خوني آلوده، انتقال از راه مادر به كودک در دوره شیردهی و از راه تماس جنسی صورت می‌گیرد.

 

مدیر مرکز عفونت‌های منتقله از خون سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی گفت: احتمال مثبت شدن در مواردي كه مدت زمان ذخيره شدن فرآورده كمتر از 7روز باشد بيشتر و انتقال ويروس از طريق محصولات خوني كه بيش از 14 روز ذخيره شده اند بسيار ناچيز است.

 

وی به انتقال HTLV از راه مادر به كودک اشاره و بیان کرد: انتقال عفونت از مادر به كودک عمدتا از طريق شيردهي طولاني مدت رخ می‌دهد، به طوری که ميزان انتقال در مناطق اندمیک به طور متوسط در حدود 25 درصد است.

 

هدایتی مقدم ادامه داد: خطر انتقال HTLV در كودكاني كه با شير مادر تغذيه نمي شوند كمتر از پنج درصداست كه احتمالا در داخل رحم و يا نزدیک به تولد صورت مي‌گيرد.

 

مدیر مرکز عفونت‌های منتقله از خون سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی به انتقال HTLV از راه تماس جنسي اشاره کرد و گفت: خطر انتقال جنسي عفونت از مردان آلوده به زنان بسيار بيشتر از خطر انتقال آن از زنان آلوده به مردان است که اين امر احتمالا به دليل وجود سلول‌هاي آلوده به ويروس در مايع منی در مردها و وجود زخم‌هاي تناسلي در زنان است.

 

وی با اشاره به اینکه این استان بومی HTLV-I است بر انجام مشاوره های لازم توسط پزشکان به بیماران ناشی از این عفونت تاکید کرد.

 

هدایتی مقدم خاطرنشان کرد: پزشکان متخصص شاغل در درمانگاه تخصصی داخلی جهاددانشگاهی خراسان رضوی واقع در خیابان رازی غربی مشهد خدمات تشخیصی و مراقبتی برای افراد مبتلا به HTLV-I ارائه می‌دهند.

 

مدیر مرکز عفونت‌های منتقله از خون سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: علاقمندان می‌توانند با مراجعه به پایگاه اطلاع رسانی www.htlv1.com اطلاعات دقیق و صحیح علمی در خصوص HTLV-I کسب نمایند.