مرکز تحقیقات عفونت‌های منتقله از خون

EN | FA

فعال شدن سازمان جهاني بهداشت در مورد HTLV-1

چهارشنبه ، 18 فروردین 1400

فعال

سرانجام پس از سال‌ها فعاليت دشوار بسیاری از پژوهشگران و دانشمندان جهان در زمینه HTLV، سازمان جهاني بهداشت چندین مطلب مرتبط با اين معضل مهم سلامت را منتشر کرد. اين مطالب، شواهد موجود و تأثیرات بهداشت عمومی از HTLV-1 را به‌طور خلاصه توضيح مي‌دهد.
اسناد زیر به‌عنوان خروجی نشست WHO Global Consultation on HTLV-1 تهیه شده است که در نوامبر 2019 به میزبانی مرکز ملی سلامت و پزشکی گلوبال ژاپن برگزار شد.

1. در صفحه اخبار سايت رسمي WHO مطلبي با عنوان «New WHO report on Human T-lymphotropic virus type 1 highlights strategies for its prevention and control» به چشم مي‌خورد. در اين بخش به اهميت عفونت HTLV-1 به‌عنوان ويروس کشنده اما خاموش اشاره شده است و لزوم اتخاذ راهکارها و فنآوري‌هاي جديد براي کنترل و پيشگيري از آن با استفاده از تجارب کشورهاي با اندميسيتي بالا مورد تاکيد قرار گرفته است.
شرکاي عمده اين کار از سازمان‌هاي غيرانتفاعي (NGO) شامل International Retrovirology Association (IRVA)، National Centre for Global Health and Medicine و Rakuwakai Kyoto Healthcare Center از ژاپن، Kirby Institute of Sydney از استراليا، Institute Pasteur of Paris از فرانسه و Global Virus Network از ايالات متحده است.
https://www.who.int/news/item/03-03-2021-new-who-report-on-human-t-lymphotropic-virus-type-1-indicates-the-future-path-for-its-prevention-and-control

2. در صفحه «Fact sheets»، واقعيات مسلم و کليدي HTLV-1 به‌صورت زير عنوان شده است:
• ویروس T-لنفوتروپیک انسانی نوع 1 با نام اختصاری HTLV-1 یا ویروس لوسمی سلول T انسانی نوع 1 نیز شناخته می‌شود.
• تخمین زده می‌شود که 5 تا 10 میلیون نفر در جهان به HTLV-1 آلوده شده‌اند. اگرچه به دلیل کمبود داده‌هاي قابل اعتماد، این آمار احتمالاً بیشتر از اين مقدار است.
o HTLV-1 عمدتا از طریق مایعات آلوده بدن از جمله خون، شیر مادر، مايع منی و ترشحات واژن منتقل می‌شود. احتمال انتقال از مادر به فرزند 9/3 تا 27 درصد است.
• عوامل خطر عفونت شامل رابطه جنسی محافظت‌نشده، تعدد شرکاي جنسي، تزریق مواد مخدر، پیوند بافت (87%) و انتقال خون و فرآورده‌های خونی (تا 63%) است.
• این ویروس می‌تواند نوعی سرطان به نام لوسمی/ لنفوم سلول T بزرگسالان (ATL) و نوعي بيماري التهابي مزمن سيستم عصبي مرکزي با نام HTLV-1-associated myelopathy or tropical spastic paraparesis (HAM/TSP) (به‌ترتيب با احتمال حدودا 5% و 8/1-18/0 درصد در طول زندگي) ایجاد کند.
• راهکارهاي فعلي پيشگيري از عفونت HTLV-1 شامل کوتاه کردن مدت تغذيه با شير مادر و يا حذف کامل آن، انجماد و گرم کردن شير مادر (Breast milk freeze thaw method)، غربالگري خون‌هاي اهدايي از نظر آنتي‌بادي ويروس و استفاده از روش‌هاي کاهش لکوسيت‌هاي خون (Leukoreduction) است.
https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/human-t-lymphotropic-virus-type-1

3. در کتاب 78 صفحه‌اي گزارش فني با عنوان «Human T-lymphotropic virus type 1: technical report» که در قالب pdf و به حجم 5 مگابايت، به‌طور رايگان قابل دانلود است، وضعیت اپیدمیولوژیک و رویکردهای مدیریت عفونت HTLV-1 و بیماری‌های ناشی از آن را شرح می‌دهد. این کتاب شواهدي از بهترین روش‌های عملی و تحقیق در مورد چگونگی برخورد کشورها با HTLV-1 را بيان مي‌کند. شواهد کنونی حاکی از آن است که اقدامات هماهنگ‌تر بهداشت عمومي جهانی در زمینه مهار این بیماری عفونی را می‌توان از طریق رویکرد ادغام‌يافته در برنامه‌های پیشگیری و کنترل STI و HIV موجود در کشورها اجرا کرد. آزمایش خون در مراکز انتقال خون، قطع شیردهی مادر، آزمایش شریک جنسي و ترويج استفاده از کاندوم راهکارهای پیشگیرانه مفیدی است. از این گزارش به‌عنوان ابزاری در جهت بهبود پیشگیری و کنترل HTLV-1 و کاهش عوارض و مرگ و میر ناشی از ویروس ياد شده است.
در اين کتاب از جناب آقاي دکتر گويا رييس مرکز مديريت بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت به‌عنوان يکي از اعضاي external review group نام بره شده است. همچنين به 14 مقاله از پژوهشگران ايراني در مورد شيوع عفونت HTLV-1 در اهداکنندگان خون، زنان باردار و جمعيت عمومي، درمان HAM/TSP و سياست‌ها يا راهنماهاي غربالگري ويروس در خون‌هاي اهدايي استناد شده است. در اين ميان دو عنوان از مقالات پژوهشگران مرکز تحقيقات عفونت‌هاي منتقله از خون جهاددانشگاهي ديده مي‌شود.
https://www.who.int/publications/i/item/9789240020221

4. در کتابچه 18 صفحه‌اي با عنوان «Public health impact and implications for future actions: WHO global consultation on the human T-lymphotropic virus type 1» که در قالب pdf و به حجم کمتر از 6/0 مگابايت، به‌طور رايگان قابل دانلود است، گزارشي از نشست اولین مشورتي جهانی WHO در مورد HTLV-1 در نوامبر 2019 آورده شده است. در این نشست شواهد موجود در مورد اپیدمیولوژی، انتقال و تشخیصHTLV-1 ، پيامدهاي سلامت عفونت HTLV-1، مداخلات پیشگیری، آزمایش ، درمان و مراقبت از HTLV-1 و سیاست ها و راهنماهای ملی مربوط بررسی شد و و شکاف‌هاي عمده در دانش بشري که نیاز به تحقیقات بیشتر دارد، شناسایی شد. به‌علاوه توصیه‌هایی در مورد ايجاد روش‌های مراقبت (surveillance) و آزمایش تشخيصي عفونت، ادغام پیشگیری HTLV-1 در استراتژی‌های پیشگیری و سياست‌ها و راهنماهاي عملي موجود برای STIs و پیشگیری انتقال عفونت از مادر به کودک، به WHO ارائه شد.
در اين نشست، تعداد 40 نفر از دانشمندان و محققين از تقريبا 20 کشور حضور داشتند. از ايران آقاي دکتر گويا دعوت شده بودند ولي امکان حضور پيدا نکردند.
https://www.who.int/publications/i/item/9789240020023

5. در جديدترين اقدام سازمان جهاني بهداشت، وبینار «HTLV-1 technical update» به همت خانم دکتر Meg Doherty مدیر بخش برنامه‌های جهانیHIV ، هپاتیت و STIs اين سازمان روز 17 مارس 2021 به مدت 2.5 ساعت برگزار شد. در این وبینار آخرین اطلاعات موجود در مورد اپیدمیولوژی، غربالگری و تشخیص، سندرم‌ها و مدیریت بیماری و استراتژی‌های پیشگیری عفونت HTLV-1 و نقش WHO در کنترل آن به بحث گذاشته شد.